En gelişmiş fotoğraf makinesinden en basit fotoğraf makinesine kadar bütün fotoğraf makinelerinin 4 temel parçası vardır. Bunlar; objektif, diyafram, obtüratör, vizör.  Konumuza geçmeden önce bu elemanları biraz tanıyalım.

1- Objektif

Objeden gelen ışığı toplar.

objektif-fotog-okulu

2- Diyafram

Objektiften geçen ışığı artırıp azaltmak için kurulmuş disk biçiminde kanatlardan oluşan parçadır. Gözbebeğine benzetebiliriz. Ne kadar açılırsa o kadar fazla ışık ne kadar az açılırsa o kadar az ışık geçirir.( F) sayısıyla ifade edilir. F8, f11 gibi. F sayısı küçüldükçe diyafram açıklığı artar. Yani f8 de diyafram daha açık ve daha çok ışık geçerken f11 de diyafram daha kapalı ve ışık daha az geçer.

diyafram250dd4
diyaframdegerleri

3- Obtüratör(örtücü, perde)

Dışarıdaki objeden gelen ışık önce objektifte toplanır ve odaklandıktan sonra diyaframdan örtücüye ulaşır.

Objektiften, diyaframdan geçen ışık sensöre veya filme düşmeden önce örtücü yani perde dediğimiz kısma gelir. Burada perde açılıp kapanarak ışığı filme yansıtır. Hızlı açılıp kapanırsa az ışık, yavaş açılıp kapanırsa filme daha fazla ışık düşer.

Örtücünün açılıp kapanma hızına enstantane adı verilir ve saniyenin küsürleri ile ifade edilir. 1/250 sn. 1/500sn. Gibi.

obtüratör

obtüratör

Efffect of shutter speed

Efffect of shutter speed

4- Vizör

Vizör makinemizi objeye yöneltmemizi sağlayan bir bakaçtır.

nikon-D800-vizor

Burada şunu da açıklamakta yarar görüyorum. Günümüzde sadece vizör yerine hem vizör hem de makinelere yerleştirilen ekranlardan makine objeye yöneltilebilmektedir. Kompakt makinelerde vizör yerine bu LCD ekranlar tercih edilir.

Bununla birlikte artık günümüzde film kullanımı yok denecek kadar azdır. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte elektronik sensör sistemi filmlerin yerini almıştır. Filme düşen ışık belirli kimyasal işlemlerden sonra görmemiz mümkünken, elektronik sensörlerin hayatımıza girmesiyle görüntüler direk sayısal ortama aktarılarak gerek makinelerin üzerinde bulunan ekranlardan gerekse çeşitli bilgisayar tablet cep telefonlarından bu görüntüleri görebilmemiz mümkündür.

Şimdi gel gelelim Görüntünün nasıl oluştuğuna.

fotograf-makinesi-nasil-calisir-3

Güneşten gelen ışık nesneye yani kuşa çarptıktan sonra objektife gelir, objektifte toplanan ışık, diyafram yardımıyla miktarı ayarlandıktan sonra fotoğraf makinesi gövdesine gönderilir. Aynaya çarpan ışık demetleri pentaprizmaya ulaşır. Bildiğiniz gibi görüntü lensten geçerken ters döner. Ters dönen görüntüyü bizim düz görebilmemiz için penta prizma görüntüyü düzleştirir. bizde bu şekilde kuşu vizörden bakarak düz bir şekilde görmüş oluruz.

fotograf-makinesi-nasil-calisir-4

Deklanşöre basmamızla birlikte, ayna yukarı kalkar örtücü açılıp kapanarak  ışığın süresini ayarlar ve ışık yani görüntü sensör yada film üzerine düşer. Örtücünün açılıp kapanmasıyla görüntü sensör üzerinde oluşmuş olur. Bu sürece pozlama adı verilir.

enstantane-

 

Görüntü sensör yada film üzerinde ters oluşur ancak işlenirken bu görüntü düz bir hale getirilir. Bu şekilde fotoğraf elde etmiş oluruz.

        Fotoğrafta Doğru Pozlandırma

Pozlandırmayı üç ana etken belirler, bunlar sensörün yada filmiş ışığa olan duyarlılığı yani [ISO], objektif diyaframının açıklığı (f sayısı ile ayarlanır ), ve örtücünün yani perdenin açık kalma süresi (enstantane, saniyenin küsürleriyle ölçülür,1/500 sn. 1/250 sn. gibi.) Doğru pozlandırmada önemli olan nokta ışık dengesini yakalayabilmektir.

diyafram-enstantane-iso-1

Fotoğrafçılığa yeni başlayan arkadaşların en çok zorlandıkları konuların başında doğru pozlandırma gelir. Aslına bakarsanız uzman fotoğrafçılar bile bu konularda bazen hatalar yapabilirler. Tabiki günümüzde bu ayarları otomatik yapan makineler oldukça yaygındır. Ancak fotoğrafçılığın temel amacı bu ayarları kendi elimizle yapabilmemizdir. Makine seçimi yaparken de elle ayar yapabileceğimiz makineleri seçmemiz önem arz etmektedir.

Peki neden elle ayar yapabilmek fotoğrafçılık açısından önemli. Bunun esas nedeni diyafram ve esntantane sadece pozlamayı ayarlamak için kullanılmaz. Özellikle net alan derinliğini diyaframla ve fotoğrafta hareket hissini enstantaneyle ayarlarız. Fotoğrafta farklı etkiler oluşturmak isteyen fotoğrafçı için bu öğeler olmassa olmazdır. O yüzden fotoğrafçılığa adım atan kişi hem doğru pozlama hemde bu fotoğrafta farklı etkiler ortaya koyabilmek için diyafram ve enstantaneyi çok iyi öğrenmelidir.

       Fotoğrafta   Diyafram ve enstantane ayarı

diyafram-enstantane-iso-3

Diyafram sıralamamız f2, 2,8, 4, 8, 11, 16, 22 olarak belirtilmiştir. Her hangi bir f sayısından bir önceki küçük sayıya (örneğin f8’den f5,6’ya ) geçmek diyafram açıklığını büyütür ve içeriye iki misli ışık girmesini sağlar. Enstantane, saniyenin kesirleriyle ayarlanır. Tipik sıralama 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, olarak belirtilir. Enstantaneyi 125 ten 250 ye ayarlarsak örtücü perdesi daha kısa süre açık kalarak diyaframdan gelen ışığın sensöre düşme süresini azaltacaktır. Eğer pozometre görüntülenecek konunun 1/125 sn.  için f8 değerini gösteriyorsa o zaman aynı sürenin yarısında 1/250 sn. de. İki misli ışığın (f5,6) kullanımı doğru pozlandırma süremizi ortaya çıkaracaktır.

Yani enstantaneyi azaltırsak diyaframı açmamız gerekmektedir. Enstantaneyi 1,250 den 1,125e getirirsek diyaframı da kısmamız gerekir ki doğru pozlamayı elde edelim. Doğru pozlama fotoğrafta fotoğrafın temelini oluşturur. Fotoğrafta farklı etkiler oluşturmaya çalışırken doğru pozlamayı da göz önünde bulundurmalıyız ki gerçek anlamda güzel fotoğraflar ortaya çıksın.

Bir Cevap Yazın