Fotoğraf sözcüğü ilk kez İngiliz SirJohn F. W. Herschel (1792-1871) tarafından 1840 yılında kullanılmıştır. Sir John, yakın arkadaşı olan İngiliz bilim adamı William Henry Fox Talbotun (1800-1877) uyguladığı yeni yöntemle, yüzey üzerinde elde ettiği görüntüye fotoğraf adını vermiştir. Yunanca photos ‘ışık’ ve graphos ‘çizmek’ sözcüklerinden oluşan Photography İngilizce de fotoğraf karşılığı olarak kullanılır. Yani fotoğraf İngilizce bir sözcüktür, kökeni ise Yunanca’dır.

İnsanlar tarihte düzgün yüzeyler üzerine çeşitli görüntüler, şekiller çizerek,boyayarak veya kazıyarak resmetmişlerdir. Bununla birlikte çeşitli görüntülerde görmüşlerdir. Suya yansıyan, cama ya da parlak metale yansıyan görüntülerdir bunlar.   Yansımalar bir yüzey üzerinde ortaya çıkar bir tür resimdir. Ancak bu yansımalar elbette ki kalıcı değillerdir. Bu yansımaların ortaya çıkması için ışık, yüzey ve nesne üçlüsü mutlaka olmalıdır. Bu yansımaların ortaya çıkışı bilinen ve kullanılan resmetme şekillerinden farklıdır. Yani yansımalar çizerek boyayarak ya da kazıyarak oluşturulamazlar. Bunlar ışık yoluyla ortaya çıkarlar.

İnsanlar yaşadıkları çevrede gördükleri yansımaları ve gölgeleri bir yüzey üzerinde kalıcı hale getirmeye çalışmışlardır. Bu çalışmalar 2 yönlü ilerlemiştir. İlki bir yüzey üzerine ışık yoluyla elde edilen görüntünün fizik kullanılarak daha kaliteli hale getirilmesi, ikincisi ise bu görüntünün kimyasal işlemlerle kalıcı hale getirilmesidir.  İşte bu çabalar sonucunda yüzey üzerinde elde edilen görüntü kalıcı hale getirilmiş ve fotoğrafın bulunuşu bu şekilde ortaya çıkmıştır.

Tarihsel açıdan fotoğrafın bulunuşu 3 şekilde olmuştur.

Birincisi 1827 yılında Joseph Nicephore Niepce (1765-1833)  tarafın­dan olmuştur.

Fotoğrafın negatif film üzerine kaydedilmesi ikinci bir buluş olarak tarihteki yerini almıştır. Bu buluş William Henry Fox Talbot (1800-1877) tarafından ortaya konmuştur.

Üçüncü bulunuş ise fotoğrafın sanat olarak ortaya konuluşudur. Bu yeni buluş çoğaltma tekniğinin kullanılarak fotoğrafın sanat alanına sokuluşudur. David Octavius Hill (1802-1870), Robert Adamson (1821-1848), G.F.T. Nadar (1820-1910), Oskar Gustave Rejlander (1813-1875), Julia Margaret Cameron (1815-1879) gibi duyarlı kişiler 1845 bu çalışmalara öncülük etmişlerdir.

Resmetme Tekniği Olarak Fotoğraf Çoğaltma Teknolojisi OlarakFotoğraf

1260 – 1390 Torino Örtüsü (tartışmalı).

 

1841 W. H. Fox Talbot, negatif görüntüyü ve negatif çoğaltımı yapımı yöntemini buldu.

1827 J. Nicephore Niepce, fotoğrafı buldu.

 1845 Dav/s 0. Hill ve Robert Adamson, nitelikli portreler çektiler.
1837 L J. Mande Daguerre, fotoğrafın resmetme tekniğinin yeni bir yöntemi olan Dagerreyotipe’i buldu.  1855 Roger Fenton, Kırım Savaşında belgesel fotoğrafı ilk örneklerini verdi. Nadar, fotoğrafı farklı alanlarda kullandı.

1857-58 Oskar G. Rejlander, Henry

P. Robinson, fotoğrafı sanatın ortamına soktular

 1865 Julia M Cameron dramatik portreler çekti

fotografin-bulunusu-1-fotograf-okulu

NICEPHORE NIEPCE. ‘Le Gras ‘da Pencereden Görünüm’. 1827. Helyografı. 20.3×16.5 cm İlk fotoğraf olarak kabul edilen helyograf.

fotografin-bulunusu-2 (1)

LOUIS JACQUES MANDE DAGUERRE. ‘Tapmak Bulvarından Görünüm’. Paris. 1833 ya da 1839 Dagerreyotip.

 

fotografin-bulunusu-3

DAVID OCTAVIUS HILL ve ROBERT ADAMSON. Newhavenh Balıkçı Kadınlar’. 1845. Kalotip Negatiften Klorür Kaplı Kâğıda Baskı.

 

_fotografin-bulunusu-4

NADAR. ‘Pierrot Dinliyor’, 1855. Gümüş jelatin baskı.

 

fotografin-bulunusu-5-853x1024

 

 

 

fotografin-bulunusu-6

JULIA MARGARETCAMERON. ‘Çağırırsan Gelirim’. 1867. Albümin baskı.

 

fotografin-bulunusu-7

MATTEWBRADY. ‘Ressam Miner Kilbourne Türk Kıyafeti İçinde’. 1846. Dagerreyotip.

Yazar Hakkında

I have been much more interested in photography since may 2005 www.dursunyartasi.com

İlgili Yazılar

Bir Cevap Yazın